کد خبر: ۱۶۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

 لقب رئوف برازنده شخصیت امام‌رضا (ع) است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رفتار امام رضا (ع) سرشار از تواضع و فروتنی و رافت به مردم بود، به راستی که لقب رئوف برازنده شخصیت ایشان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شریفانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن عرض تسلیت شهادت امام رضا (ع)، بیان کرد: تحلیل زندگی اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی امام (ع) به دو بخش تقسیم می‌شود که زندگی معنوی و اخلاقی امام ملقب به دو لقب رضا و رئوف است.
 
وی در ادامه گفت: القابی که به ائمه داده می‌شود بر اساس حساب و کتاب است و روایات فراوانی داریم که به دلیل رضایتی که افراد بر حسب اخلاق و رفتار آن حضرت داشتند لقب رضا به ایشان دادند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص رابطه حضرت با خدای متعال، مطرح کرد: امام رضا (ع) انسان عابد و پر عبادتی بود، حضرت یک پیراهنی داشت که به دعبل داد و فرمود (احتفظ بهذا القمیص) این پیراهن را نگهش بدار، من در این پیراهن هزار شب، هزار رکعت نماز و هزار ختم قرآن داشتم که این نشان‌دهنده کسرت عبادت امام رضا (ع) بود.

 شریفانی تصریح کرد: حضرت عنایت ویژه‌ای به خواندن نماز اول وقت داشت، با عمران صابی مناظره‌ای داشت و وقت اذان رسید حضرت بلند شد برای نماز، عمران گفت دل من آماده پذیرش حرف‌های شماست اما حضرت فرمود ما همه حرف‌هایمان برای‌خدا و نماز اول وقت است.

 وی در ادامه افزود: اگر مؤذنی معطل می‌کرد که مردم برای نماز برسند، حضرت می‌فرمود حواست باشد فرصت اول وقت را از دست ندهیم و واقعاً تأکید بر این موضوع داشتند که این نشان از رابطه امام هشتم با خداوند را می‌رساند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: حضرت در زندگی شخصی بسیار فرد ساده‌زیست و درعین‌حال آراسته‌ای بودند، معمولاً انسان‌های ساده‌زیست نمی‌توانستند این‌قدر مرتب و آراسته باشند.

 شریفانی یادآور شد: رفتار امام رضا (ع) سرشار از تواضع و فروتنی و رافت به مردم بود، به راستی که لقب رئوف برازنده شخصیت ایشان است.

 وی در ادامه بیان کرد: مأمون به دو دلیل امام رضا (ع) را دعوت کرد، یکی اینکه هر لحظه نگران بود در کوفه یا مدینه قیام شود و می‌خواست امام را کنترل کند که دستگاه خودش به خطر نیفتد و در همان زمان علویون دائم قیام می‌کردند و مأمون می‌خواست به علویون بفهماند که رهبر و امامتان نزد من است و این‌گونه آنها را کنترل کند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: مامون که خودش فردی ۲۸ساله بود می‌خواست امام رضا (ع) را که آن زمان ۵۱ سال داشتند ولیعهد خود کند و از این راه شان امام را از بین ببرد، مأمون در هدف دوم می‌خواست به خلافت خود مشهورعیت ببخشد و هدف سومش علاقه به تشیع بود.

شریفانی افزود: از همان روزهای اول نامه‌های متعددی برای حضرت ارسال می‌کرد ایشان اصلاً پاسخی نمی‌دادند و میل و رغبتی به پذیرش دعوت نداشتند، امام رضا (ع) خانواده خود را نیاورند و یک مجلس روضه در مدینه برپا کرند و به فرزندان خود فرمودند بنشینید برای من گریه کنید؛ زیرا من دیگر بر نمی‌گردم.

 وی مطرح کرد: امام رسماً به مأمون فرمودند اگر این خلافت واقعاً برای توست تو حق نداری این لباس را در بیاوری و به تن دیگری کنی و اگر برای تو نیست باز هم حق نداری چیزی که برای تو نیست به دیگری ببخشی.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بعد از مدتی کوتاهی مأمون به این نتیجه رسید که محاسباتش غلط از آب درآمده و امام رضا (ع)  بین مردم نفوذ پیدا کرده و در برابر امام هشتم احساس حقارت، خودکم‌بینی و حسادت داشت تصمیم به‌ شهادت‌رساندن امام رضا (ع) گرفت.

شریفانی در پایان افزود: در خصوص نحوه به‌ شهادت‌ رساندن امام رضا (ع) دو نقل آمده، یکی می‌گویند با انگور و نقل دیگری می‌گویند با انار، مأمون حضرت را به دارالخلافه دعوت کرد و آن بساط را برپا کرد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: امام رضا ، شهادت ، ائمه
نظرات بینندگان